Ilona Partanen: Minä olen Sykkyrämyyrä!

Hyvää kansainvälistä lukutaitopäivää! Lukekaamme lapsille ja opettakaamme heidät taitaviksi lukijoiksi. 

Sain vähän aikaa sitten Sammakolta ihanan paketin, jossa oli aikuisten romaanin lisäksi aivan hykerryttävän hauskan niminen lastenkirja - nimittäin Ilona Partasen kauniskantinen Minä olen Sykkyrämyyrä! (Sammakko 2018).

Ilona Partanen: Minä olen Sykkyrämyyrä!
Sykkyrämyyrältä varastetaan kengät. Eikä hän ole ainoa. Niinpä tämä arka ja ujo otus tempaistaan mukaan Kärkäskäsin, Kurkikaulan ja muutaman muun kummallisen olion völjyyn etsimään rosvoa. Seikkailun jälkeen pienestä, itsestään epävarmasta, sykkyrälle sykkyröityneestä antisankarista kuoriutuukin sankari - ja ennen kaikkea ystävä. Opettavainen tarina on hieno ja kieli rikasta ja antoisaa aikuisenkin lukea. Etenkin omituisten otusten nimet ovat todella luovia: on tiruliruja, Oikkuoinas ja Lettililleri... Huumoriakin löytyy niin, että äitiäkin lukiessa nauratti. Pieru on parasta huumoria - ja joskus myös pelastus!

"HAH HAH HAA! Mikäs pierupasuunan paukuttaja meillä siellä on?" 
(s.35)

Sivuilla on sopivasti (eli sopivan vähän) tekstiä pienemmillekin lukijoille, ja tarina on selkeä seurata. Sivut ovat ihanan värikkäitä ja kadonneita kenkiä ja kaulahuiveja on hauska etsiä joka aukeamalta yhdessä lapsen kanssa.  Suurien sienien ja kasvien koristama satumaailma on visuaalisesti vaikuttava ja kaunis. Mutta mitä sanoa tuosta omituisten otusten kerhosta, eli kirjan sivuilla seikkailevista kummallisista hahmoista... Jopa aikuisraadin mielestä osa kirjan olioista on jopa vähän pelottavia. Hahmot ovat luovia ja persoonallisia, mutta aavistuksen liiankin omituisia.

Ilona Partanen: Minä olen Sykkyrämyyrä!
Minä olen Sykkyrämyyrä! -kirjasta huomaa, että sen tekijä on taitava kuvittaja, jolla on oma, tunnistettava ja persoonallinen tyylinsä. Tarina oli hauska ja sopii hyvin jo 3-4 -vuotiaan(/-lle) luettavaksi, mutta osa hahmoista oli vähän vieraannuttavia. Hieman ristiriitainen lukukokemus siis, mutta kuitenkin sellainen, johon tekee mieli palata uudestaankin etenkin katselemaan kaunista maailmaa, seuraamaan kehityskertomusta ja nauramaan pieruhuumorille.

Tekijä: Ilona Partanen
Teos: Minä olen Sykkyrämyyrä!
KustantajaSammakko 2018
Sivuja: 50
Mistä: Arvostelukappale

-Viivi

Kommentit