Hanna-Reetta Schreckin Säkenöivät ja oikukkaat - Suomen kultakauden naisia (Like 2021) on vallan kiehtova kokoelma (nimensä mukaisesti) Suomen taiteen kultakauden, eli 1800- ja 1900-lukujen taitteen merkittävistä naishahmoista.
Kirjassa esitellään ihana kattaus naistaiteilijoita, jotka jäivät sangen usein miesten(sä) varjoon ja perhe-elämän velvotteiden jalkoihin. Mukana ovat Ellan Edelfelt, Aino Sibelius, Ellen Thesleff, Alma Söderhjelm, Siri Strindberg, Sigrid af Forselles ja Thyra Thesleff monine sisarineen, ystävineen ja kollegoineen. Samalla syntyy hieman uudenlainen kuva suomalaisen (hyvin eurooppalaisen) taidemaailman historiasta ja käänteistä.
Kuten jo aiemmin mainitsin, kirjan kokoava teema on ikävän haikea unohdus, johon nämä naiset, heidän intohimonsa ja taitonsa on painettu. He olivat (useimmiten) miesten(sä) rinnalla, takana, taustalla. Raha ja suvun vaikutusvalta antoivat näille naisille etulyöntiaseman kanssasisariinsa verrattuna luoda omaa taiteellista uraa, mutta silti heidät sysättiin systemaattisesti syrjään. Miten esimerkiksi tuon ajan kiitetty riikalainen taiteilijatar Ida A. Fielitz on voinut unohtua ja kadota maailmasta niin, että hänestä ei ole jäänyt tietoon edes synnyin- tai kuolinvuotta?!
Kirjan kaunista antia ovat kirjailijan kirjoittamat koskettavat kirjeet naisille. Hmm, muut saivat oman kirjeensä, mutta jostain syystä Alma Söderhjelm ei ole saanut omaa kirjettä?! Kirjassa on kaunis kuvitus, ja tarinaa kuvittavia valokuvia ja taidetta. Kirja on kosmopoliittien juhlaa ja taiteentekemisen tuskaa. Ihana!
Tekijä: Hanna-Reetta Schreck
Teos: Säkenöivät ja oikukkaat - Suomen kultakauden naisia
Kustantaja: Like 2021
Sivuja: 239
Hyvä kirja. Minusta on oikein, että historiasta nousee esille myös naiset.
VastaaPoistaEhdottomasti, "suuret" ja "pienet"! 🥰
Poista